Thursday, October 6, 2011

Saptamana culturii romane in Moravia si Silezia

Institutul Cultural Român din Praga a adaugat pe lista evenimentelor de anul acesta festivalul “Cultura româna în regiunile Cehiei: Moravia si Silezia”. La fel am facut si eu si, cu aceasta ocazie va povestesc câte ceva de ici, de colo.
Desfasurat în perioada 19-26 septembrie, în trei orase (Brno, Ostrava si Kromeríž), festivalul a adus laolalta peste 25 de artisti cehi si români, veniti de pe meleagurile strabune sau deja stabiliti în Cehia, chiar si de peste Prut. Sa le luam pe rând, sa nu ne încurcam.

În Brno m-am delectat cu doua galerii de fotografie: “Bisericile fortificate din Transilvania”, ce cuprinde instantanee facute în cadrul uneia din excursiile foto realizate de Asociatia “Bucurestiul meu drag!” în 2010, si “Muntii României si Delta Dunarii”, semnata de un mai vechi prieten al ICR-ului, fotograful ceh Martin Krajícek. Fotografii superbe, vin românesc, prezentari video si povesti, ce mai e de spus?
În Kromeríž am vazut expozitia lui Teodor Buzu intitulata “Dansul culorilor” si nu degeaba, picturile sale parca vibreaza de culoare. Contrastele si luminozitatea tablourilor te trimit într-o lume nebuna, plina de înselesuri ascunse.
[gallery columns="2" orderby="rand"]

Mai departe, în Ostrava, am cazut prada unei galerii de pictura mult mai linistite. Culori pale si forme suave, create de catre Anca Covrig, reunite sub denumirea “Delicat/Delicat?” mi-au lasat un sentiment de pace si mi-au incalzit sufletul.
Sa trecem în revista restul evenimentelor, comune celor trei orase. Marionete, masti, muzica, dans si fum. Am râs, am cazut pe gânduri si am râs din nou. Spectacolul de pantomima al Universitatii de arta “George Enescu” din Iasi denumit “Dincolo de umbre” a dovedit ca nu este nevoie de cuvinte pentru exprimarea celor mai simple emotii sau a celor mai complicate filozofii. Piesa de teatru „Amalia respira adânc”, de Alina Nelega Cadariu face apel la genul monodramei pentru a prezenta episoade din viata unei femei care a traversat confuza epoca întunecata a comunismului, de la instaurarea lui în România pâna la apogeul perioadei ceausiste, sfârsind într-o lume noua pe care o întelege la fel de putin.

Concertul “Bega Blues Band”, formatie Timisoreana, a incantat un public amator de jazz cu ritmuri alerte si compozitii proprii.
“Imago Mundi” ne-a deschis ochii catre muzica veche culta româneasca prin seria de concerte “Isvor”, fiind cea mai mare atractie a festivalului.

“Fanfara Complexa” a incheiat în Brno festivavul si a atras public din toate colturile lumii cu muzica folclorica de dans adusa la zi cu participarea saxofonului si muzicutei.

În rest, multe filme românesti si coproductii premiate la festivalurile internationale de profil.

O initiativa laudabila a ICR-ului, dar mai au putin de lucru la organizare si la publicitate deoarece, din pacate, participarea publicului la evenimente a lasat putin de dorit.

Calin Ionescu

No comments:

Post a Comment